Poskromiciele żywiołów. Tropiciele bugów (część 1)

Poskromiciele żywiołów. Tropiciele bugów (część 1)

Od testów systemowych i jazd testowych, aż po sprawdzanie wytrzymałości elementów aut. Walka z niedoskonałościami produktów to dla tych zespołów codzienność. Dowiedz się czym zajmują się zespoły testów i walidacji w Delphi Kraków!

Testowanie w branży automotive zaczyna się już na etapie projektowania i produkcji. Zajmują się nim elektronicy projektujący hardware oraz programiści tworzący oprogramowanie. Główne testy oprogramowania wykonuje się jednak w ramach tzw. testów systemowych, za co w Delphi odpowiadają zespoły IT&V (Independent Test & Verification). W końcowym etapie opracowywania produktu niezbędne są także tzw. testy walidacyjne, które są skupione na produkcie jako całości – całe urządzenie w obudowie jest poddawane testom mającym głównie sprawdzić jaka będzie żywotność urządzenia, oraz jaka jest jego odporność na warunki zewnętrzne (temperaturę, wilgotność, zachlapanie, a nawet zanurzenie w lodowatej wodzie itp.). Ta ostatnia część należy do zespołów PT&V (Product Test & Validation). Wreszcie jest też etap testów przeprowadzanych na liniach produkcyjnych – te z kolei odbywają się w naszych fabrykach.

Na tropie “bugów”

Dzisiejsze samochody to najbardziej złożone sieci komputerowe z jakimi ma do czynienia przeciętny człowiek. To stanowi ogromne wyzwanie dla zespołów IT&V , których zadaniem jest testowanie systemów z wbudowanym oprogramowaniem (ang. embedded system). We współczestnym aucie takich systemów moze być nawet kilkadziesiąt. Są nimi zwykle:

  • BCM (body controller, nazywany po polsku komputerem pokładowym)
  • komponenty alarmu samochodowego (immobilisery, czujniki ultradźwiękowe, syrenki alarmowe)
  • kamery cofania
  • systemy audio i nawigacji
  • sterowniki klapy bagażnika, sterowniki foteli
  • systemy aktywnego bezpieczeństwa (np. radary, kamery) itd.

Każdy z nich ma co najmniej jeden mikrokontroler (specjalizowany mikroprocesor ze zintegrowanymi układami wejścia i wyjścia oraz innymi przydatnymi urządzeniami, np. przetwornikami A/C i D/C). Te inteligentne komponenty samochodu muszą ze sobą współpracować, więc są połączone różnego rodzaju magistralami z których najpopularniejsze to CAN, LIN, Ethernet, FlexRay, MOST. O tym, jak takie testy wyglądają w praktyce opowiem w kolejnej części artykułu.

Marceli Kuliga, ‎Menedżer Zespołu IT&V w Delphi

Chciałbyś tropić bugi i poskramiać niedoskonałości produktów razem z nami? Twoje pierwsze zadanie to wysłanie do nas przetestowanego i wolnego od błędów CV;)