Auta Przyszłości rodzą się pod Wawelem

Auta Przyszłości rodzą się pod Wawelem

Super szybkie, piekielnie inteligentne, podłączone do Internetu Rzeczy. Technologie do samochodów, które rozpalają wyobraźnię nie tylko kierowców, powstają bliżej niż myślicie. O tym, jak wygląda praca nad autami przyszłości w Krakowskim Delphi, co z 5G i low latency szykuje hub:raum i T-Mobile, przekonali się uczestnicy spotkania Connected.Cars w minionym tygodniu.

Jest środowe słoneczne popołudnie. Na widowni gromadzi się prawie 200 fanów nowych technologii dla branży automotive. Na scenie prelegenci odpowiedzialni na co dzień za budowanie rozwiązań, które w ciągu kilku najbliższych lat zmienią ten sektor nieodwracalnie. Oto 3 z nich.

Technologie Active Safety.Systemy aktywnego bezpieczeństwa najprościej ujmując pozwalają zapobiegać wypadkom – a jeśli to nie jest możliwe – minimalizować ich skutki. W czasie spotkania uczestnicy mogli dowiedzieć się, że takie systemy automatyczne tworzone przez inżynierów Delphi wykorzystują fuzję czujników zainstalowanych w pojeździe. Chodzi m.in. między innymi o dane z radarów, kamer i LiDARów, tak by zapewnić bezpieczeństwo w polu 360° wokół samochodu. Bazując na tych technologiach, pojazdy są w stanie podejmować złożone decyzje, takie jak uniknięcie zderzenia z pieszym czy ominięcie zwierzyny leśnej w niesprzyjających warunkach atmosferycznych (np. w deszczu i słabej widoczności na drodze).

System obsługi za pomocą gestów (Delphi Gesture Control). Technologia ta wykorzystuje proste gesty do sterowania wewnętrznymi funkcjami pojazdu, takimi jak m.in. wybieranie utworów z zapisanej listy odtwarzania, powiększanie i pomniejszanie mapy nawigacji czy odbieranie połączeń telefonicznych. Co ciekawe, system odróżnia zamierzone polecenia wydawane gestem ręki od przypadkowych ruchów i stanowi znaczące rozszerzenie istniejących elementów sterowania takich, jak tradycyjne pokrętła, panele dotykowe czy komendy głosowe. Warto zapamiętać, że to nie tylko ciekawy gadżet dla właścicieli aut premium, ale i część całego systemu bezpieczeństwa, który ma na celu pomóc kierowcy obsługiwać samochód (w tym multimedia) bez odrywania wzroku od jezdni.

Technologia 5G. Jak faktycznie będzie ona wyglądała, co zmieni, jakie znajdzie zastosowanie w pierwszych wdrożeniach sprawia, że informacja ta jest szczególnie mocno wyczekiwana w świecie IT. Na te pytania starał się odpowiadać Jakub Probola, szef krakowskiego hub:raumu. Akcelerator uruchamia program Low Latency Prototyping, do którego zachęcamy każdego kto, chce popracować nad tą budzącą rumieńce technologią. Prezentacja edge computing pozwalającej na analizę danych w ultra szybkim czasie w bliskich odległościach od miejsca zdarzeń, wzbudziła zainteresowanie i prowokowała dyskusję.

Kolejne spotkanie z cyklu Connected.Cars odbędzie się już w listopadzie. Do zobaczenia!